En blogg om bil och verkstad

Så byter du till sommardäck säkert och lätt


skrivet den 20 mar av Admin, klockan:08:49

Senast den 16 april ska dubbdäcken vara utbytta mot sommardäck, om det inte är eller finns risk för vinterväglag. Allt fler låter däckverkstaden ta hand om hjulskiftet men fortfarande är det många som byter däck själva. Motormännen tipsar om hur du säkrast och enklast byter till sommardäck, oavsett om du gör det själv eller på verkstad.

 

– Även om du kör med dubbfria däck ska du byta till sommardäck. Om du kör med dubbfria vinterdäck på barmark blir bromssträckan 15-20 procent längre och dessutom försämras kurvtagningen markant, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

 

Det är viktigt att tänka på säkerheten även om däckbytet sker på en verkstad. Förankra alltid däcken ordentligt när de ska transporteras till eller från verkstaden. Ett vanligt däck har en kraft motsvarande 375 kg om du kör i 50 km/h.

 

– Kör aldrig med lösa däck i bilen utan spänn fast dem med spännband eller ett nät. Var noga med att spänna fast däcken ordentligt, så att inte spännbandet ger vika vid en kraftig inbromsning, säger Niklas Stavegård.

 

Om du byter däcken själv tänk på att parkera bilen på ett plant underlag. Lägg i en växel och dra åt handbromsen innan du börjar lossa muttrarna. Använd en garagedomkraft för att lyfta bilen säkert.

 

– Originaldomkraften ska bara användas i nödfall, om du behöver byta ett däck längs vägen. De är ofta rangliga, farliga och håller i vissa fall bara för ett däckbyte, säger Niklas Stavegård.

 

Sätt däcken med bäst mönsterdjup bak. Med de bästa däcken bak minskar risken för att bakvagnen tappar greppet med en svårkontrollerad sladd som följd.

 

– Ett sommardäck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm, men redan vid 3 mm blir däckets säkerhetsegenskaper betydligt sämre. Byt därför ut däck som har ett mönsterdjup under 3 mm, för att garantera att du har en kort bromssträcka och för att behålla köregenskaperna, avslutar Niklas Stavegård.


Be the first to rate this post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Comments are closed